Acasă » Știri din zonă » Alina Cioancă, o tânăra de 25 ani din comuna Avram Iancu, conduce un camion de mare tonaj pe drumurile Europei

Alina Cioancă, o tânăra de 25 ani din comuna Avram Iancu, conduce un camion de mare tonaj pe drumurile Europei

Publicat în 09.04.2017 la ora 19:13

Împreună cu prietenul ei, cu care face „echipă”, au transformat TIR-ul într-o veritabilă „casă pe roţi”. Dacă în trecut, pentru a-și câștiga existența, moțul “a plecat pân’ țară, cu cercuri și cu ciubară” – vorba cântecului interpretat de Sava Negrean Brudașcu – în prezent unii moți merg în… Europa cu TIR-ul!

Ba mai mult, până și moațele pleacă alături de bărbații lor, dar nu numai pentru a-i însoți, ci chiar pentru a munci, conducând mașinile alături de ei. O astfel de moață – care însă nu e singura – este Alina Emanuela Cioancă, o tânără de doar 25 de ani, din Munții Apuseni, care a devenit anul trecut șofer profesionist și conduce de patru luni, în echipaj cu prietenul ei, un autocamion de peste 40 de tone prin țările Uniunii Europene. Aceasta ne-a declarat la scurta revenire în România, înainte de a pleca în altă cursă cu autocamionul, că și-a dorit de mică să conducă mașini, iar astfel a devenit realitate un vis pe care îl avea de mai mult timp: de a deveni șofer profesionist și de a conduce un TIR gigantic, la fel ca bărbații.

Originară din comuna Avram Iancu, Alina a călătorit mult prin țară și prin Europa cu prietenul său, care este din aceeași localitate, e șofer profesionist de mai mult timp, iar mai înainte, acesta a transportat prin țară ciuberele, căzile și butoaiele făcute de moți. Alina a terminat anul trecut școala de șoferi profesioniști pentru categoriile B, C și E, a obținut atestatul de profesionist și atestatul ADR – care-i permite să conducă și autocamioane ce transportă mărfuri periculoase. În prezent, cei doi moți s-au mutat în Oradea și lucrează la o firmă de transporturi rutiere de mărfuri din județul Bihor, efectuând curse din România în țările Uniunii Europene.

De obicei, aceștia transportă cu autocamionul mărfuri de diferite tipuri în ambele sensuri, revin acasă la Oradea după cel mult o săptămână, iar prin faptul că lucrează împreună în echipaj, au avantajul de a conduce alternativ în programul de 21 de ore, fără a face pauză obligatorie de odihnă.

Întrebată cum consideră meseria de șofer profesionist și despre planurile de viitor, aceasta a adăugat: “Deocamdată nu am planuri pe termen lung referitoare la meseria pe care o practic acum, pe care o consider frumoasă și interesantă. Ne convine să lucrăm șoferi pe același camion din toate punctele de vedere, ne gospodărim mult mai bine, e mai avantajos, câștigăm mai mult împreună, pentru că nu ar merita așa de mult efort dacă nu s-ar câștiga bine. Ne place să formăm amândoi o echipă, suntem mulțumiți, noi vrem să continuăm meseria aceasta în viitor, dar nu putem ști pentru cât timp. E foarte greu și obositor să fii șofer pe camion, sunt foarte multe nopți nedormite, însă orice lucru care este greu devine mult mai ușor dacă îl faci pentru că-ți place sau din pasiune.

Practic, TIR-ul pe care conducem este a doua noastră casă”. Referitor la ceea ce fac în timpul liber, Alina a adăugat zâmbind: “Timp liber nu prea avem în această meserie, decât în concediu și de sărbători. Atunci când nu conducem, ne odihnim, ne plimbăm, când ajungem acasă ieșim în oraș, mergem la cumpărături, la piscină și cam atât. Unde lucrăm noi, timpul este foarte bine calculat, la părinți nu am mai fost de la Crăciun”.

După cum am spus la început, această tânără din Apuseni nu este singura șoferiță care conduce pe TIR sau pe alte mijloace de transport prin Uniunea Europeană, în zonă și de altfel în întreaga țară existând mai multe femei care fac echipaj cu prietenii sau soții lor și muncesc împreună pentru a-și realiza un rost în viață. Chiar dacă această meserie este de obicei pe termen scurt – pentru perioada când sunt tineri și nu au copii – în general românii fac de foarte multe ori eforturi mari pentru a câștiga bani, în unele cazuri fiind plecați de acasă pentru o perioadă de câteva săptămâni sau chiar mai mult, timp în care mașina pe care o conduc devine o casă pe roți, de pe urma căreia își asigură existența.

Acest articol a fost citit de 1724 ori

Alina Cioancă, o tânăra de 25 ani din comuna Avram Iancu, conduce un camion de mare tonaj pe drumurile Europei
5 (100%) 2 votes

Comentarii

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Completează termenul lipsă * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.