Acasă » Politică » De ce, la Câmpeni, lucrările edilitare durează mult și sunt prost făcute ?

De ce, la Câmpeni, lucrările edilitare durează mult și sunt prost făcute ?

Publicat în 08.11.2015 la ora 11:36

sigla PNLÎn ultima vreme, cetăţenii oraşului Câmpeni îşi pun din ce în ce mai des întrebarea: „De ce în oraşul nostru, lucrările edilitare durează mult şi sunt prost făcute?”.

Această întrebare o adresăm şi noi în fiecare şedinţă de consiliu local, dar, din păcate, lucrurile, în loc să se îndrepte, se agravează pe zi ce trece. De aceea, am hotărât să facem publice aceste nemulţumiri ale noastre, ale consilierilor locali PNL, fiind lucruri cu care ne confruntăm zi de zi ca şi cetăţeni ai oraşului. Cu toate că există surse de finanţare a lucrărilor edilitare atât din bugetul local, aprobat la începutul anului de consiliul local, cât şi din alte surse (guvernamentale, judeţene), din păcate, banii alocaţi nu duc şi la executarea unor lucrări de calitate şi finalizate la termen. Sunt multe exemple pe care le putem da în acest sens. De la lucrările la străzi, la Casa de Cultură, la Spitalul Orăşenesc Câmpeni, la cele de la Şcoala de la Ţârău şi altele. Dar acum o să ne referim la lucrările de modernizare a străzilor din Câmpeni, pentru că la acest capitol oraşul stă foarte prost. Pe lângă faptul că majoritatea străzilor sunt pline de gropi, după aproape 12 ani de mandat ai lui Ioan Călin Andreş, cele pe care se execută lucrări de reparaţii sau modernizare lasă mult de dorit, atât prin calitatea proastă a lucrărilor, cât şi prin prelungirea şi depăşirea termenelor de finalizare. Ţinem să precizăm că de aceste lucruri trebuie să se ocupe Instituţia Primăriei, sub directa coordonare a primarului aflat în funcţie de 12 ani, Ioan Călin Andreş. Doar primăria are atribuţii executive în acest sens, şi nu consiliul local, cum încearcă de multe ori să “arunce vina” domnul încă primar în şedinţele de consiliu local sau în presă. Consilierii locali au aprobat aceste investiţii prin hotărâri de consiliu local, mai departe e treaba primarului şi a subordonaţilor săi să “vegheze” la o bună coordonare a lucrărilor. Din păcate, acest lucru nu se întâmplă, iar noi, consilierii locali PNL, ca şi ceilalţi consilieri locali, am atras atenţia în nenumărate rânduri asupra acestor aspecte în şedinţele de consiliu local.

În continuare o să dăm câteva exemple, care arată modul defectuos de coordonare a acestor lucrări de către primarul Ioan Călin Andreş, putându-se face uşor o comparaţie cu ceea ce se întâmplă la nivel de ţară cu infrastructura rutieră (autostrăzi, drumuri, şosele). I. STRADA HOREA, cea mai lungă stradă din Câmpeni, care străbate oraşul aproape de la un capăt la altul, a fost bugetată în februarie 2014. Atunci, după mai multe discuţii în cadrul şedinţelor biroului politic local, consilierii locali PNL au propus şi apoi au aprobat în consiliul local demararea unor investiţii de modernizare a străzilor din Câmpeni. În februarie 2014, s-au aprobat două proiecte, pentru strada Horea şi strada Moţilor (parţial, întrucât din bugetul consiliului local pe un singur an nu se puteau realiza în întregime aceste lucrări). Primăria a demarat destul de târziu procedurile de licitaţie pentru ambele străzi, astfel că lucrările au început doar în luna iulie. Ceea ce a urmat pe strada Horea a fost un adevărat calvar pentru cetăţenii oraşului. Au început lucrările, s-a decopertat şi săpat porţiunea de stradă executată şi apoi, surpriză… ”În mijlocul verii”, domnul primar de aproape 12 ani Ioan Călin Andreş aprobă suspendarea lucrărilor la cererea firmei executante. Lucrările s-au reluat în toamna lui 2014, când a început şi sezonul ploilor, într-un haos total. S-a deviat circulaţia de pe această stradă, fără un program clar şi anunţat de restricţionare a circulaţiei, jumătate din cetăţenii oraşului care stau în zona blocurilor şi în zona Muncel trebuind să ocolească oraşul pe la Mihoieşti. Ba mai grav, fiind singura cale de acces din centrul oraşului spre Spitalul Orăşenesc Câmpeni, prin devierea circulaţiei s-a prelungit timpul de salvare a ambulanţelor cu 15-20 minute pe cursă, timp care este, de multe ori, foarte preţios în salvarea de vieţi omeneşti. Dacă la aprobarea bugetului pentru această lucrare (reamintim, februarie 2014), domnul încă primar “promitea” că în 6 luni se va recepţiona lucrarea, lucrurile nu au stat nici pe departe aşa. După ce a aprobat suspendarea lucrărilor în mijlocul verii, când erau condiţii propice de lucru, lucrările s-au reluat în toamnă, dar în ritm de melc, astfel că primul asfalt s-a turnat în luna decembrie 2014, înainte de sărbătorile de iarnă. Vă daţi seama ce calitate poate să aibă o stradă, dacă asfaltul este turnat în luna decembrie, la temperaturi scăzute, lucru ce s-a şi observat, de altfel, în primăvară, când se vedeau cu ochiul liber micile fisuri din asfalt, care în timp vor deveni mari. Lucrările pentru terminarea acestei porţiuni de stradă (cam o treime din totalul străzii) au continuat în primăvara lui 2015, dar firma nu a reuşit să se încadreze în niciunul din termenele stabilite şi apoi prelungite (aprilie, mai şi iunie 2015). Astfel, în luna iulie, conform legii, trebuia realizată recepţia lucrărilor, dar aceasta nu e făcută nici în zi de azi, pentru că, surpriză…?, nici acum nu sunt finalizate lucrările, încă se mai lucrează la trotuare, capace de canal, ici-colo mai vezi câte unul-doi muncitori, care în acelaşi ritm de melc mai pun câte 2-3 bucăţi de pavaj sau fac gard în mijlocul străzii să nu se intre în canal, asta după accidentul cu poliţistul din coloana ministrului Oprea. Aceste guri de canal neacoperite şi nesemnalizate au fost semnalate de cetăţenii din Câmpeni şi în presă (vezi ziarul Unirea), oamenii făcând haz de necaz şi numindu-le ”primele sensuri giratorii din Câmpeni”. Astfel derulându-se lucrările la această stradă, nerăbdarea cetăţenilor oraşului Câmpeni a fost încercată la maxim. Întrucât am pus în mod repetat domnului încă primar întrebări despre cum se execută lucrările pe această stradă şi nu numai pe această stradă, repetăm aceste întrebări şi în presă, poate va catadicsi să răspundă (nouă, în şedinţe, ne răspunde evaziv sau deloc). 1. De ce a suspendat lucrările în mijlocul verii 2014, când erau condiţii propice de realizare şi terminare a străzii Horea? 2. De ce a fost “atât de prietenos” cu firma executantă, cu toate că lucrările executate erau prost făcute şi de calitate îndoielnică? De ce nu s-a folosit de pârghiile legale în acest sens, putând merge până la rezilierea contractului? (Aceeaşi firmă execută lucrări şi pe Valea Bistrii, cu mari probleme şi acolo, în cadrul unui contract pe trei ani, de betonare a 3200 de metri de drum, din care, până acum, în doi ani s-au betonat doar câteva sute de metri – maximum 10% din total, anul trecut pierzându-se aproape toţi banii alocaţi din cauza neefectuării lucrărilor prevăzute în contract. Ne îndoim, după cum se desfăşoară lucrurile, că în ultimul an de contract se va realiza restul de 90%). 3. De ce nu a luat măsuri, după ce probele de asfalt duse la un laborator din Cluj-Napoca au demonstrat că nu s-au respectat reţeta şi normele prevăzute în caietul de sarcini? 4. De ce nu a făcut recepţia imediat după finalizarea ultimului termen, aşa cum prevede legea? 5. De ce a scos din comisiile de licitaţie şi recepţii (care se constituie prin decizie a primarului) consilierii locali încă din 2009? Oare pentru a avea ”controlul total” al acestor licitaţii şi recepţii şi nimeni să nu comenteze nimic (membrii numiţi în aceste comisii sunt angajaţii din primărie, subordonaţi ai dânsului, care, din păcate, comentează pe la colţuri, dar în final semnează tot, cu unele mici excepţii, mai existând şi funcţionarii care rezistă la presiuni). II. STRADA MOŢILOR. Tot în 2014, s-a bugetat şi modernizarea străzii Moţilor (până la biserica nouă, cam jumătate din lungimea străzii), această stradă fiind considerată pe bună dreptate artera principală a oraşului, ce străbate zona centrală până la fabrica de prelucrare a lemnului Montana (fostul I.P.L. Câmpeni) şi mai departe, până în Drumul Naţional, la Gura Sohodolului. Aici lucrările s-au finalizat până la finalul anului 2014, dar şi aici cetăţenii sunt nemulţumiţi, în primul rând de îngustimea părţii carosabile în comparaţie cu trotuarele foarte largi ca deschidere, pierzându-se, astfel, locurile de parcare de pe partea stângă, care erau prevăzute în planul parcărilor aprobat pe oraş şi mărind criza locurilor de parcare din zona centrală a oraşului, lucru ce se observă cu ochiul liber în fiecare zi. O altă nemulţumire este accesul pe trotuar, care nu s-a făcut în rampă, cum era obligatoriu, astfel că persoanele cu dizabilităţi şi mămicile cu copii mici trebuie să ridice cu braţele cărucioarele sau să renunţe la circulaţia pe trotuar. Din păcate, în propunerea de buget pe 2015, domnul încă primar nu a venit cu nicio propunere de investiţie pentru modernizarea străzilor din Câmpeni. Consilierii locali, atât cei PNL majoritari, cât şi de la celelalte partide, nu au fost de acord cu acest lucru, considerând că modernizarea străzilor trebuie să fie principala prioritate a administraţiei publice locale şi a sancţionat în primul rând lipsa de colaborare, în realizarea bugetului local pe 2015, a primarului cu consilierii locali (nici măcar cu cei din propriul partid, PSD, nu s-a consultat, demonstrând încă o dată că nu poate să lucreze în echipă, nu a făcut-o nici mai demult, în PNL, nici acum, în PSD). Tot la şedinţa de buget, toţi consilierii locali au sancţionat lipsa unui plan cel puţin pe termen mediu în administrarea oraşului de către Ioan Călin Andreş, totul făcându-se haotic. Normal era ca în 2015, domnul încă primar Ioan Călin Andreş să vină cu propunerea de continuare a străzilor începute (strada Moţilor, strada Horea), şi nu să propună investiţii care nu sunt prioritare (de genul un miliard de lei vechi beculeţe de Crăciun, două miliarde de lei vechi leagăne de plastic în parc, 20 de miliarde lei vechi “cumpărăm Hotel Tulnic”, şi altele asemănătoare). Până la urmă, consilierii locali au hotărât şi aprobat banii pentru continuarea şi finalizarea străzii Moţilor în întregime, cu unanimitate de voturi. Asta era în luna februarie 2015. Suntem în luna noiembrie şi, cu toate că banii sunt alocaţi de la începutul anului, lucrările NU AU ÎNCEPUT. Din spusele dânsului, vor începe “curând” (tot aşa spune din aprilie încoace). Din păcate, constatăm că se întâmplă exact ce spunea dumnealui în luna februarie, după ce consilierii locali au aprobat banii pentru continuarea străzii Moţilor, cităm: ”Banii pentru strada Moţilor i-aţi aprobat, dar lucrarea o să înceapă când vreau eu, pentru că e atributul meu să semnez ordinul de începere a lucrărilor”. Să sperăm că neînceperea lucrărilor nu se datorează acestui mod de a privi lucrurile al domnului încă primar, acela de a-şi “arăta muşchii” în faţa consilierilor locali, pentru că de pe urma acestor termene prelungite şi lucrări prost făcute suferim noi toţi, cetăţenii oraşului Câmpeni, atât cei care vremelnic suntem într-o funcţie publică, cât mai ales marea masă de cetăţeni ai oraşului, plătitori de taxe şi impozite, şi care aşteaptă, pe bună dreptate, să beneficieze de servicii de calitate, de străzi moderne şi de multe alte lucruri pe care ar trebui să le ofere administraţia publică locală, în frunte cu primarul localităţii. Îl întrebăm şi noi pe domnul primar public, prin intermediul presei, şi dacă are respect faţă de cetăţenii care l-au ales ar trebui să răspundă public: 1. De ce nu a propus nicio investiţie în modernizarea străzilor din Câmpeni în proiectul său de buget pe 2015? Oare pentru că ştia că nu le poate duce cu bine la capăt, aşa cum trebuie, lucru care s-a şi întâmplat? 2. De ce nu a dat drumul la lucrări pe strada Moţilor din februarie până acum, deşi avea un proiect aprobat şi banii aprobaţi? Oare pentru că aşteaptă să vină iarna? Sau a vrut “să-şi arate muşchii” consilierilor locali care au aprobat banii pentru această stradă, în detrimentul unor aşa-zise „investiţii prioritare” propuse de dânsul, gen cumpărarea Hotelului Tulnic cu 20 de miliarde de lei vechi sau cumpărarea de beculeţe şi ghirlande de sărbători de un milliard de lei vechi? Îl rugăm, totodată, pe d-nul primar să se ocupe cu adevărat de aceste lucrări, nu să-şi facă bilanţuri prin ziare şi pe internet. Bilanţurile se fac la final de mandat, iar un mandat de primar durează 4 ani, iar cel în desfăşurare se termină în 2016, nu în 2015. Sau are domnul încă primar vreo premoniţie? (în sensul că nu-şi va termina mandatul). Sau ia în calcul o demisie onorabilă, pentru că, sinceri să fim, după 11 ani de mandat ai lui Ioan Călin Andreş, oraşul Câmpeni nu arată deloc aşa cum ar trebui să arate, a rămas mult în urmă şi faţă de oraşele din jur (vezi Zlatna, Baia de Arieş, Abrud), care au străzi asfaltate, drumuri vicinale asfaltate, case de cultură moderne, ştranduri şi zone de agrement, organizează festivaluri de film, de muzică de calitate, de teatru, în timp ce la Câmpeni se organizează doar kitsch-uri (gen “Zilele Oraşului”, un amestec de folclor cu ţigănie, manele etc.). Din păcate, titulatura de ”Câmpeni – capitala Ţării Moţilor” a rămas doar o expresie, în realitate Câmpeniul a devenit în 11 ani de mandat Andreş un oraş tern, mohorât, cu străzi desfundate, cu elevi care învaţă pe două schimburi şi în cazul cărora, din păcate, la maturitate, primul lor gând este cum să părăsească cât mai repede zona şi să nu rămână în oraşul natal, unde acţiunile şi faptele administraţiei publice locale lasă mult de dorit.

SEMNEAZĂ: DOREL CORCHEŞ – consilier local, copreşedinte PNL Câmpeni CRISTIAN PAŞCA – consilier judeţean, copreşedinte PNL Câmpeni VALENTIN OPREA – consilier local PNL TRAIAN DONEA – consilier local PNL IOAN-VIOREL SICOE – consilier local PNL CONSTANTIN ACHIMET – consilier local PNL LAZĂR BONCUŢ – consilier local PNL DAN BORTEŞ – consilier local PNL

Acest articol a fost citit de 321 ori

De ce, la Câmpeni, lucrările edilitare durează mult și sunt prost făcute ?
1 (20%) 1 vote

Comentarii

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Completează termenul lipsă * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.