campeniinfo, stiri campeni, informatii campeni

Acasă » Actualitate » După reparaţii de 2 milioane de lei pe drumurile din Apuseni problemele persistă

După reparaţii de 2 milioane de lei pe drumurile din Apuseni problemele persistă

Publicat în 03.10.2015 la ora 10:30

reparatii apuseniÎn judeţul nostru, zona Munţilor Apuseni situată în partea de nord şi nord-vest, pe Văile Arieşului Mic, Arieşului Mare, Arieşului şi a Abrudului, cu cele 22 de unităţi administrativ – teritoriale: 19 comune, oraşelele Abrud, Câmpeni şi Baia de Arieş este traversată de două drumuri naţionale foarte importante: DN 74 Alba Iulia – Brad şi DN 75 Turda – Lunca (judeţul Bihor), precum şi alte două drumuri naţionale derivate: DN 74A Abrud – Câmpeni şi DN 1R Albac – Huedin, artere de circulaţie care lasă de dorit din punct de vedere al caracteristicilor tehnice şi al confortului resimţit de şoferi şi pasageri.

Dacă ar fi să luăm la ”bani mărunţi” starea acestor drumuri, considerat ”cel mai bun” este DN 74A, dintre Câmpeni şi Abrud, dar acesta este foarte scurt, întinzându-se pe o distanţă de aproximativ 11 km. Celelalte drumuri prezintă multe probleme, dintre care numeroase denivelări şi îngustări ale şoselei cauzate de alunecările de teren pe DN 74 între Miceşti şi Abrud, îngustări de drum, denivelări şi plombări succesive de calitate proastă pe DN 75, de la limita judeţului Cluj cu judeţul Alba şi până la Arieşeni. Cea mai proastă porţiune de drum este în continuare cea de pe DN 75, care trece prin pasul Vârtop şi coboară munţii Bihor spre Lunca, la intersecţia cu DN 76 – cel care a intrat în reabilitare de circa 2 ani. Referitor la această situaţie primarul comunei Arieşeni, Marin Jurj, a precizat că în ultimul timp turiştii din vestul ţării şi chiar din Ungaria nu mai vin în Apuseni din cauza drumurilor foarte proaste. Totodată, am constatat faptul că pentru a ajunge la Oradea, Băile Felix sau prin Vama Borş, spre Ungaria şi vestul Europei, foarte mulţi conducători auto folosesc DN 1R, ce porneşte din Albac şi ajunge la Huedin, trecând prin comuna Horea şi traversând pasul Ursoaia, drum care de curând a fost în întregime asfaltat. Deşi aceste drumuri sunt ”ordinare” – după cum le considera primarul Tiberiu Todea în urmă cu puţină vreme, la Târgul Naţional de Turism Rural din Albac, cerând implicarea parlamentarilor în reabilitarea lor – pentru a circula legal pe aici este nevoie ca toate maşinile să aibă plătită rovignetă, altfel şoferii pot fi amendaţi. Unii au fost ”taxaţi” foarte scump atunci când în zonă au sosit echipaje de la CNADNR cu camere video mobile pentru a depista maşinile care nu au plătită taxa de drum. Totuşi în acest an am întâlnit în drumurile naţionale prin Apuseni mai multe echipe ce realizau diverse lucrări de reparaţii şi marcaje rutiere. De la Direcţia regională de Drumuri şi Poduri Cluj (care administrează aceste drumuri) am aflat date despre lucrările realizate în acest an pe DN 74, DN 74A, DN 75. Lucrările exe­cutate anul acesta sunt reparaţii curente şi continuări ale altora executate anii trecuţi, iar valoarea totală a lucrărilor realizate depăşeşte puţin 2.000.000 lei, având ca sursă de finanţare bugetul de stat. Dacă la această sumă mai adăugăm milioanele de lei cheltuite pe repararea şi întreţinerea autovehiculelor de către şoferii care circulă prin zonă, rezultă că aceste drumuri sunt adevărate ”găuri negre” pentru bugetul ţării şi al conducătorilor auto. Cea mai mare valoare a lucrărilor s-a înregistrat pe DN 75, unde s-au cheltuit 1.020.315,53 lei pentru: stropiri succesive executate mecanizat în cantitate de 19.790 m.p.; tasări locale – 506 m.p. între km 62-70; colmatări fisuri şi crăpături ale îmbrăcămintei asfaltice – 25.000 m.l. între km 29-39; reparaţii suprafeţe întinse cu mixtură asfaltică – 4.670 m.p. între km 62-63; execuţie marcaje rutiere între km 29-135. Pe DN 74 s-au realizat lucrări în valoare de 932.426,27 lei care au constat în: stropiri succesive executate mecanizat – 10.540 m.p. între km 29-99; tasări locale – 494 m.p. între km 72-91; reparaţii suprafeţe întinse cu mixtură asfaltică – 13.491 m.p. între km 86-99,87; execuţie marcaje rutiere între km 29-99,87. Pe DN 74A, între Câmpeni şi Abrud, s-au executat în acest an lucrări în valoare de 53.884,87 lei, care au constat în stropiri executate mecanizat – 240 m.p. între km 0-11,3 şi execuţie marcaje rutiere între km 0-11,3. Referitor la planurile de viitor cu aceste drumuri din Apuseni, ştim că studiile de fezabilitate existente pentru reabilitarea acestor drumuri au fost reactualizate în 2013, dar au rămas tot la acelaşi nivel şi nici în acest an nu au fost alocate fonduri de la guvern pentru proiectele de reabilitare a acestor drumuri, iar banii au fost redirecţionaţi pentru zona Craiovei, unde funcţionează uzina Ford. Totodată, DN 74 şi DN 75 au fost propuse de guvern pentru reabilitare în Master Planul General de Transport al României pentru perioada 2014-2020, ce a fost înaintat în această vară la Bruxelles, dar ”planul de acasă nu s-a potrivit cu cel din târg” şi acesta a trebuit modificat, astfel încât aceste două drumuri nu au mai fost incluse în lista drumurilor naţionale ce vor primi bani prin Programul Operaţional Regional 2014-2020. Aşadar, cum moţii sunt, în general, răbdători şi au aşteptat foarte mulţi ani ca guvernele să le reabiliteze drumurile naţionale, trebuie să fie optimişti că ce a fost mai mult a trecut şi în scurt timp vom avea parte de drumuri mai bune şi în Apuseni, că de drumuri expres, autostrăzi, tunele prin munţi, viaducte şi alte construcţii de infrastructură rutieră moderne cum există în alte ţări nici nu poate fi vorba! Ovidiu CULDA

Acest articol a fost citit de 454 ori

După reparaţii de 2 milioane de lei pe drumurile din Apuseni problemele persistă
5 (100%) 1 vote[s]

Comentarii

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.