campeniinfo, stiri campeni, informatii campeni

Acasă » Actualitate » Lamentări multe, rezultate zero în repararea drumurilor naţionale din Munţii Apuseni

Lamentări multe, rezultate zero în repararea drumurilor naţionale din Munţii Apuseni

Publicat în 03.07.2015 la ora 11:00

apuseni“Vor pleca moţii prin ţară, cu doniţi şi cu ciubară”, pe DN 76, prin  Ştei-Bihor, un traseu care a prins din timp finanţare FEDR până în 2013!

Ca să nu răpesc prea mult din timpul preţios al celor care preferă totul pe scurt, vă informez încă de la început că în 2015 nu o să vedeţi măcar vreo intenţie de reabilitare capitală a drumurilor naţionale 74 şi 75. Pentru cei care vor să afle şi povestea rateurilor de pe aceste tronsoane de drum, voi şi detalia. Şi aşa, ca o comparaţie de început, vă reinformăm că despre DN 67 C, Transalpina, mai- marii de la Transporturi ne avertizează că nu este recomandat turismului rutier deoarece îi lipsesc parapeţii metalici de la marginea drumului, balizajul, marcajul rutier etc. Adică noaptea te poţi prăbuşi, la curbe, în hăuri. Tare! Dacă urcaţi pe DN74, pe Dealu Mare, vă rog să căutaţi marcajul rutier şi parapeţii şi să-i imortalizaţi… Aş spune că nu există diferenţă între cele două drumuri naţionale, din acest punct de vedere. Însă, din punctul de vedere al covorului asfaltic, Transalpina este acum net superioară drumului naţional 74. La fel şi cu DN 75. În ultimii 20 de ani, pe cele două drumuri din Apuseni, de la Alba Iulia – Zlatna – Abrud spre Brad – Hunedoara şi de la Buru spre Arieşeni, limita cu judeţul Bihor, nu s-a intervenit la modul serios: au fost doar cârpeli cu asfalt. Ultima investiţie făcută pe DN 74 şi bugetată de CNADNR a fost una în valoare de 3,395 milioane de lei, recepţionată în proporţie de 90% la finele anului 2012. A fost vorba de o lucrare de consolidare a terasamentelor între km 56+895 m şi km 57+577 m, pe Dealu Mare. Studiile de fezabilitate – original (2008) şi cel revizuit (2013) – pentru modernizarea celor două drumuri au rămas în sertarele CNADNR. În încercarea de a prinde ultimul tren al Fondului European de Dezvoltare Rurală, în 2013, CNADNR a revizuit şi actualizat Studiul de fezabilitate existent în conformitate cu HG 28/2008 şi legislaţia în vigoare. S-a încercat pregătirea documentaţiei necesare în vederea transmiterii aplicaţiei de finanţare din Fonduri Structurale. Trebuiau revizuite studiul de trafic, studiul hidrologic şi hidraulic detaliat, studiile geotehnice detaliate, soluţiile de fundare, studiile topografice detaliate, studiul arheologic preliminar (diagnosticul arheologic), documentaţiile privind conectarea reţelei locale de drumuri, obţinerea Acordului de Mediu şi Avizului Natura 2000, auditul siguranţei structurii rutiere la nivel de studiu de fezabilitate etc… DN 74 şi DN 75 nu au prins trenul fondurilor europene pe sesiunea 2009-2013. Cum-necum, în schimb, un alt drum ciuruit care tranzitează Apusenii, dinspre Oradea, prin Ştei, spre Brad şi finalmente Deva este reparat în prezent cu finanţare FEADR. Porţiuni din acest tronson al DN 76 au termen de finalizare a lucrărilor în noiembrie 2015, altele sunt în curs de finanţare. Cine rezistă prin hârtoape cam 40 de kilometri, de la Arieşeni – Alba la Ştei – Bihor, în curând va putea încăleca pe DN 76 un asfalt bun, cu cale peste Apuseni, spre Oradea (cu descărcare Autostradă A3) sau Deva (cu decărcare în Autostrada A1). Ca să nu plece ”moţii prin ţară, cu doniţi şi cu ciubară” prin Arieşeni-Ştei apoi pe DN 76, Consiliul Judeţean Alba a încercat acum doi ani să mişte ceva. ”Am cerut DN 74 şi DN 75 care tranzitează Alba, să fie trecute de la CNADNR în domeniul judeţului Alba, să le putem organiza proiecte şi licitaţii pentru reparaţii capitale”, a explicat preşedintele CJ Alba, Ion Dumitrel, la ultima şedinţă de consiliu judeţean care s-a desfăşurat la Abrud. ”Nu am primit niciun răspuns”, a completat acesta. ”Vin cu asfaltul turnat până la marginea judeţului Alba, lângă Arieşeni, dinspre Bihor. La ei ca în palmă, la noi numai hârtoape”, a explicat şi consilierul judeţean Cristian Paşca, din Câmpeni. În rest, în cadrul aceleiaşi şedinţe de consiliu judeţean au fost trase doar ”semnale de alarmă”, deşi la şedinţă, pe lângă consilieri locali din Abrud, au participat reprezentantul guvernului în teritoriu – subprefectul Cornel Murg, consilieri judeţeni, vicepreşedinţi ai CJ Alba. Adică, oameni cu putere ”de semnătură” şi de lobby politic. Pe lângă semnalele de alarmă trase de aleşii sau numiţii din Alba, plângerile celor care folosesc DN 74 sau DN 75 curg gârlă. Şi cam atât din Apuseni. Coborând mai la vale, aflăm că CJ Alba face de ceva timp demersuri pentru lucrări la drumurile judeţene, încercând să deschidă noi căi de rulare care să scoată Apusenii din izolare, Nu numai să-i scoată din izolare dar să şi ofere o alternativă accesibilă la viitoarea autostradă Sebeş-Turda. Şi unde să intervină decât pe drumurile pe care le are în administrare? Consiliul Judeţean Alba va moderniza astfel drumul judeţean ce face legătura dintre zona Aiud – DN1 – viitoarea autostradă Sebeş – Turda şi Munţii Apuseni – Bucium sat – DN74. DJ 107 I va fi modernizat pe traseul de peste 76 de kilometri, între Aiud (DN1) – Aiudul de Sus – Râmeţ – Brădeşti – Geogel – Măcăreşti – Bârleşti – Izbita – Coleşeni – Bucium Sat – DN 74 (Cerbu) km 0+000 – km. 76+540. Investiţia va fi inclusă în cadrul POR 2014-2020, “Stimularea mobilităţii regionale prin conectarea drumurilor secundare şi terţiare la infrastructura TEN-T”, autoritatea publică judeţeană urmând să depună cererea de finanţare. Proiectul va conecta zona Munţilor Apuseni, în dezvoltare turistică, cu reţeaua TEN-T, prin DN1 – Autostrada Sebeş – Turda.

Nicoleta IDITA-TOMUŢA

Facebook 

Acest articol a fost citit de 217 ori

Lamentări multe, rezultate zero în repararea drumurilor naţionale din Munţii Apuseni
5 (100%) 1 vote[s]

Comentarii

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.